فروشگاه آنلاین


فروشگاه آنلاین | فرزاد رجائی

این روزها فروشگاه های آنلاین (اینترنتی) از محبوبیت خاصی در نزد مردم برخوردارند.

معمولا خیلی از افراد به دلیل مشغله کاری زیاد و نداشتن زمان کافی، خرید های خود را از طریق اینترنت و بصورت پستی انجام میدهند.

فرض کنید کمپانی یا محصول شما در شهر تهران باشد و قصد دارید نمونه کار، کاتالوگ و هر چیزی را به مشتری خود که در خراسان است نشان دهید. حتی اگر حاضر به صرف هزینه و اتلاف وقت باشید، باز هم این کار یک روش سنتی است و معلوم نیست که بازدهی داشته باشد. حال باز فرض را بر آن بگیریم که مشتری از طریق تلگرام و ایمیل و … توانست اطلاعات مربوط به محصول شما را بدست آورد. آیا مشتری شما باید نزدیک به 1000 کیلومتر سفر کند تا بتواند مایحتاج خود را از شما تحویل بگیرد؟! نه

مسلما شما با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، هم میتوانید تمامی کالاها و مشخصاتشان را به همه مردم جهان نمایش دهید و هم مشتری شما میتواند خیلی راحت محصول را درب منزل یا محل کار خود در هر نقطه ای از ایران تحویل گیرد.

اما خرید کردن افراد از فروشگاه آنلاین در پاره ای از مواقع به شکست می انجامد!!

سوال اصلی این است: چرا؟؟؟؟

دلایل زیادی برای این شکست وجود دارد که به تعدادی از آنها میپردازیم:

  • سر در گم شدن مشتری در سایت: به. کاملا صحیح است. خیلی از فروشگاه های اینترنتی آنقدر تو در تو و پیچیده هستند که مشتری نمیتواند از محتویات سایت سر در بیاورد و کالای مورد نظر خود را بیابد. پس طبیعتا عصبی شده خرید خود را انجام نمیدهد.
  • ظاهر ساده و ابتدایی: تا به حال برای هر یک از ما پیش آمده که برای خرید سراغ مغازه هایی با ویترین و دکوراسیون شیک و مدرن برویم. خب این مسئله در مورد یک سایت هم کاملا صدق میکند. افراد دوست دارند به سراغ سایت های شیک و مدرن بروند و از آنها خرید کنند.
  • تاخیر در ارسال: متاسفانه خیلی از فروشگاه های اینترنتی هستند که با تاخیری زیاد و حتی بعد از 2-3 هفته کالا را به دست مشتری میرسانند که این امر باعث میشود اعتماد افراد به خرید اینترنتی کم شود. یک فروشگاه اینترنتی باید در قبال خرید و ارسال کالا مسئولیت پذیر باشد و سعی در آن نماید که حداکثر تا مدت 5 روز، کالا را به دست مشتری خود رساند.
  • دسته بندی اشتباه محصولات: محصولاتی که در یک فروشگاه آنلاین به فروش میرسند باید طبقه بندی صحیح و رابط داشته باشند. به عنوان مثال فروشگاهی که هم لوازم الکترونیکی و هم پوشاک و هم خشکبار میفروشد، ثبات نداشته و طبیعتا دل مشتری را خواهد زد.

این بود چند دلیل از ده ها دلیلی که میتواند یک فروشگاه را راکد و فروش آنرا به صفر برساند.

اما چاره چیست و چگونه میتوان بر این دلایل چیره شد؟
خیلی ساده. “آنالیز”

ابتدا آنالیز انجام خواهد شد تا مشخص شود چه نوع فروشگاهی برای کار و محصولات شما مناسب است و باید از چه ویژگی هایی در فروشگاه اینترنتی شما استفاده شود.

سپس طراحی و برنامه نویسی وارد کار شده و تمامی مایحتاج وب سایت شما را فراهم میکنند.

و در آخر طراحی گرافیکی فروشگاه تا شما بیشترین بازدید را از آن خود کنید.